پروژه های نهایی درس سوخت

فهرست پروژه‌های درس سوخت و احتراق کارشناسی ترم دوم سال تحصیلی 92-93

 

1)     تولید هیدروژن با steam reforming  از متان

2)     استفاده از هیدروژن به عنوان سوخت در موتورهای احتراق داخلی: تجارب موجود

3)     موازنه انرژی برای تولید هیدروژن از آب توسط الکترولیز

4)     تولید هیدروژن به روش photocatalytic

5)     ذخیره سازی هیدروژن در فلزات metal hydrates

6)     تولید و ذخیره سازی هیدروژن مایع cryogenic

7)     تولید هیدروژن از منابع زیستی

8)     سوخت ای-دیزل  (E-diesel or diesohol)

9)     فرآیندهای تبدیل biomass به سوخت

10) احتراق biomass برای تولید قدرت

11) تصفیه نفت خام و محصولات آن

12) بررسی منابع انرژی تجدید پذیر

13) استفاده از بیوالکل‌‌به عنوان سوخت

14) مقایسه احتراق دیزل فسیلی و بیودیزل

15) اثرات اقتصادی و غذایی استفاده از بیودیزل بجای دیزل فسیلی

16) فن آوری پیل سوختی با سوخت های زیستی

17) فرایند تبدیل دانه های روغنی به سوخت دیزل

18) استفاده از جلبک میکروآلگ برای تولید بیودیزل

19) Bagasse به عنوان سوخت

20) Syngas: روش‌های تولید و کاربردها

21) روش‌های تولید بیوگاز و کاربردهای آن

22) روش های تولید دی متیل اتر و تجربه های جهانی

23) مقایسه استفاده از دی متیل اتر بجای دیزل

24) بیوسوخت‌های (biofuel) جامد

25) بیوسوخت‌های نسل دوم

26) پیچیدگی های تولید و تگهداری سوخت های زیستی

27) Landfill gas

28) کاربردها و اثرات زیست محیطی LPG

29) HCNG

30) روش‌های مایع سازی گاز طبیعی و تبدیل آن به LNG

31) بررسی تأثیر سوخت‌های مختلف بر میزان گازهای گلخانه‌ای

32) افزودنی‌ها برای افزایش عدد ستان و چگونگی تأثیر آن‌ها

33) افزودنی‌ها برای افزایش عدد اکتان و چگونگی تأثیر آن‌ها

34) Avgas (aviation gasoline) : طرز تهیه و کاربردها

35) سوخت جت: طرز تهیه و کاربردها

36) Aviation biofuel

37) سوخت‌های جایگزین جت (Jet Alternative Fuels)

38) چوب به عنوان سوخت

39) کاربردهای نفت سفید kerosene)) به عنوان سوخت

40) سوخت Lignite

41) نفتا (Naphtha)

42) بنزین طبیعی (Natural Gasoline)

43) تورب (peat) به عنوان سوخت

44) سوخت اورانیوم

45) واکنش های سوختن دوده در صافی دوده موتورهای دیزلی

46) استفاده از مازوت در نیروگاه های ایران و جهان

47) زباله سوزها، نوع فناوری و آلاینده ها

48)  مشعل های خانگی و پکیج ها

49)  مزایا و معایب استفاده از متان به عنوان سوخت خودرو

نکته: علاوه بر موضوعات فوق، دانشجویان می‌توانند در موضوعات پیشنهادی خود نیز (پس از بررسی موضوع پیشنهادی و تایید آن) به انجام پروژه بپردازند.

زمان بندی انجام پروژه در جدول زیر آمده است:

 

تاریخ

تکلیف

نمره (درصد)

15/02/92

عنوان نهایی و تصحیح شده پروژه

5

سرفصل مطالب پروژه

فهرست منابع مورد استفاده

تحقیق شما باید حداقل دارای 5 منبع مرتبط به موضوع باشد که در داخل متن به آن ها ارجاع شده باشد. علاوه بر آن حداقل 2 منبع باید از میان مقالات خارجی ISI باشد.

31/2/93

گزارش نهایی پروژه

70

05/3/93

تهیه توان نمای پروژه

25

بارگذاری پوستر پروژه و تحویل به صورت پرینت رنگی

 

نکات:

1)     نمره کل پروژه 3 نمره از نمره نهایی درس خواهد بود.

2)     قسمت‌های خواسته شده باید به صورت فایل word و PDF در وب سایت درس بارگذاری شود.

3)     به ازای هر روز تأخیر 5 درصد از نمره کل پروژه کسر خواهد شد.

4)     فرمت پوستر و گزارش پروژه باید مطابق با فرمتی باشد که در وب سایت درس بارگذاری خواهد شد.

5)     پروژه های برتر ارائه می شوندو به پنج ارائه برتر حداکثر تا 1 نمره نهایی اضافه خواهد شد.

 

قابل توجه دانشجویان درس ترمودینامیک 1

بسمه تعالی

امتحان میان ترم ان شالله چهارشنبه سوم اردیبهشت برگزار خواهد شد.

به امید موفقیت

احترام

قابل توجه دانشجویان درس سوخت و احتراق

http://s5.picofile.com/file/8119189434/Fuel_Comb_CHP2_Fuels_Slides2.pdf.html

قابل توجه دانشجویان درس ترمودینامیک 1

توان نمای فصل دوم

http://s5.picofile.com/file/8119186376/CHAPTER_2_thermo1.pdf.html

دستیابی ایران به فناوری ساخت کمپرسور جایگاه‌های سوختگیری گاز طبیعی

ساخت کمپرسور فشار بالای مورد نیاز جایگاه‌های سوختگیری گاز طبیعی که برای نخستین بار در ایران انجام شده است، می‌تواند صنعت گاز کشور را از واردات این دستگاه بی‌نیاز کند.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، کمپرسور فشار بالای ساخته شده در پژوهشکده سامانه‌های هوشمند صنعتی (شهید رضایی) دانشگاه صنعتی شریف با قابلیت ایجاد فشار بیشینه ۲۵۰ بار و دبی نامی ۱۵۰ مترمکعب در ساعت، آزمایش‌های مختلفی را با موفقیت پشت‌ سر گذاشته و به دلیل نوع مکانیزم استفاده شده در طراحی آن نسبت به کمپرسورهای رایج از ۵۰ درصد بازده بالاتر، برخوردار می‌باشد. همچنین هزینه ساخت و تعمیر و نگهداری این کمپرسور در مقایسه با انواع مشابه تا حد زیادی کاهش یافته است. در حالی که قیمت انواع خارجی این کمپرسور حدود 400 میلیون تومان می‌باشد، علی رشاد از همکاران این پروژه پیش بینی می‌کند در صورت تولید انبوه این کمپرسور قیمت تمام شده هر دستگاه حدودا ۱۳۰ میلیون تومان خواهد بود.

به گفته محسن بیات، مجری پروژه ساخت کمپرسور فشار بالای گاز طبیعی، این دستگاه، گاز طبیعی را از طریق لوله کشی شهری دریافت می کند و آن را در چهار مرحله از فشار 5 اتمسفر مطلق به 251 اتمسفر مطلق می رساند. استفاده از سامانه تحریک هیدرولیکی در این کمپرسور موجب ارزان‌تر شدن و افزایش بازده آن نسبت به انواع مشابه شده است.

در ساختار رایج کمپرسورهای رفت و برگشتی، برای حرکت دادن پیستون در سیلندر و فشردن گاز، نیروی موتور از طریق میل‌لنگ و دسته پیستون منتقل می‌شود اما در سامانه تحریک هیدرولیکی نیرو به کمک یک جک هیدرولیکی که از پمپ هیدرولیکی توان می‌گیرد، به پیستون منتقل می‌شود.

محمد طه جوانمردی، همکار دیگر این پروژه درباره آزمایش‌های انجام شده بر روی این دستگاه می‌گوید:«کمپرسور فشار بالای موجود که کار طراحی و ساخت آن دو سال به طول انجامیده است، نوع ارتقا یافته نمونه های کوچک قبلی است که در این پژوهشکده طراحی و ساخته شده اند. نمونه قبلی این دستگاه بعد از هفتصد ساعت فعالیت آزمایشی نشان داده که از کیفیت و دوام بالایی برخوردار است. همچنین این دستگاه آزمایش‌های افزایش فشار و نشت گاز و روغن تحت فشار را که لازمه ورود به بازار می‌باشد را باموفقیت پشت سر گذاشته و در مراحل نهایی اخذ تاییدیه‌های بین‌المللی می‌باشد.»

در حال حاضر حدود سه و نیم میلیون خودرو گاز سوز در کشور وجود دارد که آلایندگی بسیار کمتری نسبت به خودروهای بنزینی ایجاد می کنند و در حفظ پاکیزگی هوا بسیار موثر هستند. این در حالی است که تنها دو هزار جایگاه سوختگیری گاز طبیعی (مجهز به یازده هزار نازل فعال) در کشور وجود دارد و دسترسی به گاز طبیعی در برخی مراکز استان‌ها و کلان‌شهرها برای این خودرو ها دشوار است.

در صورت تولید انبوه، کمپرسورهای تولید شده در داخل که از هزینه‌ای به مراتب پایین‌تر از انواع خارجی برخوردارند می‌توان این جایگاه‌ها را با سرعت بیشتری گسترش داد و خریداران خودرو را به استفاده از خودروهای گازسوز ترغیب کرد.

دکتر علی آرام از عضا گروه طراحی می‌گوید:« تولید کمپرسور فشار بالا علاوه بر منافعی که برای صنعت گاز کشور حاصل می‌کند، باعث ورود ایران به عرصه تولید کمپرسورهای با فشار بالا تر نیز میگردد که در بخش‌های مختلف صنایع غذایی، هوا و فضا و غیره کاربرد دارند.»

پیش از این نیز پژوهشگران پژوهشکده سامانه‌های هوشمند صنعتی (شهید رضایی) دانشگاه صنعتی شریف موفق به ساخت دستگاه سوختگیری خانگی گاز طبیعی با ظرفیت 1.5 متر مکعب در ساعت شده بودند.

محمد حیدری، عضو تیم طراحی در خصوص اقدامات انجام شده برای تجاری‌سازی طرح جایگاه‌های سوختگیری گاز طبیعی با مکانیزم هیدرولیکی می‌گوید:« کمپرسور جدید ساخته شده، مورد استقبال شرکت ملی پخش و پالایش فراورده های نفتی قرار گرفته است و در حال حاضر برای تولید انبوه آن مذاکراتی با بخش خصوصی در جریان است.»

انتهای پیام